22 Ocak 2010

Devlet Tiyatroları logolu duyuru ve tanıtım panoları amacı dışında kullanılıyor




(Fotoğraf: Hilmi Bulunmaz)


T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı Devlet Tiyatroları'nın
"silindir" olarak tabir edilen duyuru ve tanıtım panolarının bazıları uzun bir süredir amacına aykırı bir şekilde, ticari markaların reklam alanı olarak kullanılıyor.

Tiyatrocu Hilmi Bulunmaz, sahibi olduğu Tiyatro Oyun dergisi internet sitesinde Ağustos 2009'dan bu yana, İstanbul Devlet Tiyatrosu (DT) tabelalı ve logolu
duyuru ve tanıtım panolarının amacına aykırı bir şekilde kullanıldığını belgeleyen çeşitli fotoğraflar ve video haberler yayımlıyor.

Kendisini "sosyalist sanatçı" olarak tanımlayan Bulunmaz'ın "İstanbul Devlet Tiyatrosu reklam panosu" başlığıyla yayımladığı görüntülü haberlerde; Devlet Tiyatroları'nın sahnelediği oyunları ve düzenlediği etkinlikleri halka duyurmak amacıyla tasarlanıp İstanbul'un çeşitli semtlerindeki meydanlara yerleştirilmiş olan DT duyuru ve tanıtım silindirlerinde, birtakım özel şirketlere ve büyük ticari markalara ait ürün ve hizmetlerin ticari reklamlarına yer verildiği görülüyor.

İstanbul'un en gözde ve en kalabalık meydanlarına (Örneğin Sultanahmet Meydanı'nda) konumlandırılmış, reklam ve tanıtım açısından çok değerli bu DT logolu panoların ticari markalara reklam alanı olarak tahsis edildiği anlaşılıyor.

Devlet Tiyatroları, sahnelediği oyunları ve faaliyetlerini tiyatroseverlere duyurmak için yıllardır, doğru dürüst kaç adet satıldığı dahi bilinmeyen, olsa olsa 200-300 adet sattığı tahmin edilen bir iki tiyatro dergisine ve gazetelere her ay düzenli olarak reklam ve ilan veriyor. Önemli miktarlarda bir reklam ve tanıtım bütçesi kullanıyor, bu amaçla harcama yapıyor.


Bu durum göz önünde bulundurulduğunda, sadece bir tek günde bile önünden yüz binlerce insanın geçtiği,
yüz binlerce insanla iletişim kurma gücüne ve etkisine sahip DT tabelalı ve logolu tanıtım ve reklam mecraları Devlet Tiyatroları için daha da büyük bir önem ve değer kazanıyor.

Üzerlerindeki "İstanbul Devlet Tiyatrosu" yazısı ve "DT" logolarından da anlışıldığı üzere özel olarak Devlet Tiyatroları için tasarlanmış ve yapılmış bu değerli duyuru ve tanıtım mecralarını, birincil amacı doğrultusunda, yani daha çok sayıda tiyatrosevere ulaşmak için, tiyatroyu daha geniş çevrelere yaygınlaştırabilmek için en etkili şekilde kullanmak, değerlendirmek varken, bunların nasıl ve hangi şartlarla gözden çıkarıldığı ve tiyatroyla hiçbir ilgisi olmayan çeşitli ticari markaların kullanımına neden terk edildiği merak ediliyor.

Hilmi Bulunmaz, Tiyatro Oyun sitesinde 5 aydır yaptığı yayınlarda bu konuyu belgeleriyle, video kayıtlarıyla sık sık, defalarca gündeme getirdiği halde, Devlet Tiyatroları kurumu bugüne kadar bu önemli konuyla ilgili kamuoyunu bilgilendirme gereği ve sorumluluğu duymadı.

Devlet Tiyatroları genel müdürlüğü görevini
7 yıldır sürdüren Lemi Bilgin başta olmak üzere hiçbir Devlet Tiyatroları yetkilisi bu konuda herhangi bir açıklama yapmadı.

Tiyatroseverlerin ve kamuoyunun dileği ve talebi, özel olarak tiyatro sanatına hizmet için tahsis edilmiş bu reklam alanlarının asli işlevlerine uygun olarak, yani tiyatro sanatıyla ilgili etkinliklerin duyurulması için kullanılması yönünde.

Hilmi Bulunmaz’ın Tiyatro Oyun dergisinin internet sitesinde yayımladığı belge niteliğindeki fotograf ve video kayıtlarını izlemek için linki tıklayınız:
İstanbul Devlet Tiyatrosu reklam panosu ve Devlet Tiyatroları'nı yakından izliyoruz



Tiyatro Fanzini

Feridun Çetinkaya
22 Ocak 2010