26 Eylül 2009

“Ölüleri Gömün” oyunuyla ilgili sorularım hakkında açıklama



23 Eylül 2009 günü, www.twitter.com/feridunc adresindeki sayfamda;  

“Bugünün İstanbul DT Müdürü Şakir Gürzumar geçen yıl telefon açıp ‘Devlet Tiyatroları ölüleri gömdü mü?’ başlıklı yazım için beni kutlamıştı.


“İstanbul Devlet Tiyatrosu müdürü olunca acaba Şakir Gürzumar da ‘ölüleri gömdü mü’?  


“Yoksa Şakir Gürzumar, İstanbul Devlet Tiyatrosu müdürlüğüne Irwin Shaw'un ‘Ölüleri Gömün’ adlı oyununu ‘gömmesi’ şartıyla mı getirildi?”

diye sormuştum.

Bunun üzerine, 25 Eylül 2009 akşamı beni telefonla arayan Şakir Gürzumar, öncelikle, sorularımın kendisini haksız bir şekilde itham eder nitelikte olduğunu ve bundan duyduğu rahatsızlığı dile getirdi.

Gürzumar, aceleci davrandığımı, Devlet Tiyatroları'nın 2009-2010 repertuarının henüz tümüyle açıklanmadığını söyledi. Doğrudan kendisine ulaşıp konuyla ilgili bilgi ve görüşünü almadan bu şekilde bir soru sorduğum için serzenişte bulunarak sitem etti. İstanbul Devlet Tiyatrosu repertuarıyla ilgili ayrıntılı bilgilerin önümüzdeki hafta yapılacak bir basın toplantısıyla kamuoyuna duyurulacağını belirtti.

Ben de Gürzumar'a, söz konusu sorularımın özellikle şahsına yönelik herhangi bir önyargı ya da art niyet taşımadığını, “Ölüleri Gömün”le ilgili geçen yıl yayımlanan, “Devlet Tiyatroları ölüleri gömdü mü?” başlıklı yazımda ortaya koyduğum görüşlerimin fikritakibi gereğince bu konuya yeniden dikkat çekmeye çalıştığımı ifade ettim.

Tiyatro sezonunun başlamasına, perdelerin açılmasına 7 gün kalmasına rağmen, “Ölüleri Gömün”ün sahnelenebileceğine ilişkin ortada bu yıl da umut verici herhangi bir işaret görmediğim için (oyunun çevirmeni Coşkun Büktel’e de bu oyunun oynanacağına dair o ana kadar herhangi bir bilgilendirme yapılmadığını da göz önünde bulundurarak), bu oyunu yeni sezonda da aynı akıbetin beklediği yönünde edindiğim izlenimle, bu belirsizliği sorgulama, bu soruları sorma ihtiyacı hissettiğimi anlattım.

Şayet “Ölüleri Gömün” bu yıl Devlet Tiyatroları'nda hak ettiği biçimde sahnelenir de bir bakıma benim edindiğim bu izlenimin gerçeği yansıtmadığı ortaya çıkarsa bundan ancak mutluluk duyacağımı ve gerekirse, bana sitem etmesine neden olan “soru”m için dahi kendisinden özür dilemekten gocunmayacağımı söyledim Gürzumar'a.

Bir tiyatrosever olarak hafta içi yapacağı açıklamayı merak ve sabırsızlıkla bekleyeceğimi ekleyerek, konuya gösterdiği ilgi ve bilgilendirme duyarlılığı için kendisine teşekkür ettim.



Feridun Çetinkaya


Not: Gürzumar aynı gün bu konuda Büktel'i de bilgilendirmiştir.